Αναζήτηση
  • Νικόλαος Παρτάλης

Ιατρικοί μύθοι: Μύθοι και αλήθειες του ευερέθιστου εντέρου




Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) είναι μια χρόνια γαστρεντερική διαταραχή που επηρεάζει περίπου το 11% των ενηλίκων παγκοσμίως.


Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν:


κοιλιακό άλγος

περίσσεια αερίου

φούσκωμα

ξαφνική, επείγουσα ανάγκη χρήσης του μπάνιου

αλλαγή των συνηθειών του εντέρου.


1. Γνωρίζουμε τι προκαλεί IBS


Αν και η έρευνα αποκαλύπτει περισσότερα για το IBS, δεν γνωρίζουμε ακόμα τι το προκαλεί.


Ενώ ορισμένα τρόφιμα όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα ή τα πικάντικα τρόφιμα μπορεί να προκαλέσουν συμπτώματα, δεν προκαλούν την πάθηση.


Σημείωσε, ωστόσο, ότι το μεταμολυσματικό IBS μπορεί να προκληθεί από βακτήρια όπως το Campylobacter jejuni.



2. Το άγχος προκαλεί IBS


Τα τελευταία χρόνια, η έρευνα έχει προτείνει ότι τα επίπεδα ψυχικού στρες επηρεάζουν τη σύνθεση των βακτηρίων του εντέρου και παίζουν βασικό ρόλο στο IBS μέσω του άξονα εντέρου-εγκεφάλου.


Τα άτομα με και χωρίς IBS γενικά αντιμετωπίζουν παρόμοια επίπεδα στρες, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να είναι ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι διαχειρίζονται το άγχος - και όχι μόνο το άγχος - που επηρεάζει το εάν μπορεί να εμφανίσουν συμπτώματα IBS ή όχι.


«Όταν ένα άτομο είναι στρεσαρισμένο, ο αριθμός των μαστοκυττάρων στο έντερο του αυξάνεται. Έτσι, το άγχος δεν αυξάνει απλώς την απελευθέρωση ορμονών και μεσολαβητών στο έντερο. Αλλάζει επίσης την ανατομία του εντέρου με τρόπο που το κάνει πιο ευαίσθητο στο στρες», εξήγησε.


«Αυτό σημαίνει ότι ακόμα κι αν βγείτε από αυτή την αγχωτική περίοδο, το έντερό σας δεν είναι το ίδιο έντερο που είχατε πριν. Τα συμπτώματα του IBS που προκαλούνται από το στρες μπορούν έτσι να παραμείνουν ακόμα κι αν το στρες έχει φύγει. Και αυτό είναι πολύ συχνό σε ασθενείς με IBS».


Η υποκειμενική αντίληψη της ευημερίας συνδέεται με λιγότερα συμπτώματα του IBS και ψυχολογικοί, κοινωνικοί και γενετικοί παράγοντες μπορεί να παίζουν ρόλο στην ανάπτυξη συμπτωμάτων IBS.


3. Οι γιατροί διαγιγνώσκουν IBS μόνο μέσω «φανταχτερών τεστ»


«Το IBS μπορεί να διαγνωστεί χωρίς φανταχτερές εξετάσεις».

«Με τα σωστά κλινικά κριτήρια, οι γιατροί μπορούν να διαγνώσουν το IBS με 97% ακρίβεια σε 5 χρόνια. Κανένα άλλο τεστ στον ιατρικό τομέα δεν έχει τέτοια ακρίβεια».


«Διαγνώσουμε το IBS με βάση τα κριτήρια Rome IV: Οι ασθενείς με IBS θα πρέπει να αναφέρουν συμπτώματα κοιλιακού πόνου τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα — κατά μέσο όρο — σε συνδυασμό με αλλαγή στη συχνότητα των κοπράνων, μια αλλαγή στη μορφή κοπράνων και/ή ανακούφιση ή επιδείνωση του κοιλιακού πόνου που σχετίζεται με την αφόδευση».


«Υπάρχουν υποτύποι IBS και μπορεί να έχετε κυρίως διάρροια, δυσκοιλιότητα ή μικτό μοτίβο. Οι ασθενείς συχνά παρουσιάζουν επίσης φούσκωμα, αλλά το σύμπτωμά του δεν χρειάζεται για τη διάγνωση».


4. Το IBS είναι ιάσιμο


Υπάρχουν διάφοροι τρόποι θεραπείας του IBS, συμπεριλαμβανομένου ενός μείγματος συνταγογραφούμενων φαρμάκων και αλλαγών στον τρόπο ζωής προσαρμοσμένες στην ατομική κατάσταση κάθε ατόμου.


«Μπορώ να σας διαβεβαιώσω στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, η διαχείριση είναι πολύ φθηνή και απλή: φυτικές ίνες, προβιοτικά, καθησυχασμός και άσκηση».


Όταν πρόκειται για φαρμακευτική αγωγή, μπορεί να είναι μια εμπειρία "δοκιμής και σφάλματος". Ωστόσο, μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων που προκαλούνται από το IBS, παράλληλα με άλλες παρεμβάσεις.


«Τελικά, δεν υπάρχει θεραπεία για το IBS», και μερικές φορές η φαρμακευτική αγωγή μπορεί να λειτουργεί μόνο σαν ένας επίδεσμος για την ανακούφιση των συμπτωμάτων. Πρέπει να επαναληφθούν συνταγές για φάρμακα όπως και η διαχείριση της βακτηριακής υπερανάπτυξης με αντιβιοτικά. Τελικά, δεν υπάρχει θεραπεία για το IBS».


5. Το IBS είναι ασυνήθιστο, δεν επηρεάζει την ποιότητα ζωής


«Το IBS είναι συχνά μια χρόνια, εξουθενωτική και κοινή διαταραχή της αλληλεπίδρασης εντέρου-εγκεφάλου».


«Ο επιπολασμός του στη Βόρεια Αμερική είναι 10-15% και σχετίζεται με αυξημένο κόστος υγειονομικής περίθαλψης» και δεν μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ποιότητα ζωής των ασθενών».


"Μια μελέτη τόνισε τον αρνητικό αντίκτυπο του IBS με ασθενείς που ανέφεραν ότι θα εγκατέλειπαν 10-15 χρόνια από το προσδόκιμο ζωής τους για μια άμεση θεραπεία για την κατάστασή τους."


6. Όλα τα είδη άσκησης βοηθούν το IBS


Ορισμένα είδη άσκησης βοηθούν το IBS, αλλά δεν είναι όλες οι ασκήσεις το ίδιο.


«Η ανταγωνιστική άσκηση δεν ανακουφίζει από το άγχος – παράγει στρες. Το ίδιο ισχύει και για την άρση βαρών στο γυμναστήριο, εάν πρέπει να δώσετε μεγάλη προσοχή στο είδος του βάρους που σηκώνετε, πώς τραβάτε αυτόν τον μυ και πώς πιέζετε αυτόν τον μυ». .


Επίσης πολλοί δρομείς έχουν αυτό που είναι γνωστό ως «τρέξιμο του δρομέα» ή διάρροια μετά από μεγάλο τρέξιμο. Έτσι, είναι πολύ πιθανό οι μεγάλες περίοδοι τρεξίματος να προκαλέσουν έξαρση των συμπτωμάτων του IBS.


7. Ο διαλογισμός βοηθά


Ενώ ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι ο διαλογισμός μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του IBS, η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη.


«Συνεχίζουμε να κατανοούμε τον άξονα εγκεφάλου-εντέρου-μικροβιώματος και πώς παίζει ρόλο στο IBS». «Οι καλά κατευθυνόμενες ψυχοθεραπείες έχει αποδειχθεί ότι είναι ευεργετικές στη βελτίωση των συμπτωμάτων του IBS».


«βοηθούν στην τόνωση των αλλαγών Ο διαλογισμός και η επίγνωση έχουν αποδειχθεί ότι στον εγκέφαλο και στον τρόπο με τον οποίο επεξεργαζόμαστε τις σκέψεις, τις αισθήσεις και τις συναισθηματικές αντιδράσεις, και αυτό μπορεί να επηρεάσει θετικά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε και ερμηνεύουμε τα σήματα από το έντερο, βελτιώνοντας έτσι τα συμπτώματα IBS».


Τούτου λεχθέντος, διαφορετικά είδη διαλογισμού μπορεί να λειτουργούν διαφορετικά για διαφορετικούς ανθρώπους. Αν και μπορεί να μην λειτουργεί για όλους, ο Dr. Ο Farhadi συνιστά τον «αμελή διαλογισμό», ο οποίος περιλαμβάνει περπάτημα για 30 λεπτά την ημέρα στην ίδια διαδρομή μέχρι να γίνει τόσο βαρετό που να σταματήσει κανείς να δίνει προσοχή στο περιβάλλον του.


«Αυτός είναι ένας διαλογιστικός περίπατος — κάνετε διαλογισμό και περπατάτε μαζί. Η επανεκκίνηση του συστήματός σας ανακουφίζει από το άγχος, αλλά χρειάζεται πολλή εξάσκηση. Μετά από 1 χρόνο, μπορεί να μπείτε σε αυτή τη ζώνη για 1 λεπτό από τα 15 που προσπαθείτε να κάνετε».


8. Η αποκοπή της λακτόζης βοηθά


Μια πρόσφατη ανασκόπηση διαπίστωσε ότι, αν και πολλοί ασθενείς με IBS αναφέρουν δυσανεξία στο γάλα, δεν υπάρχει οριστική σχέση μεταξύ IBS και δυσανεξίας στη λακτόζη.


Καθώς περίπου τα δύο τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού έχουν δυσανεξία στη λακτόζη, είναι εύλογα πιθανό κάποιος να έχει δυσανεξία στη λακτόζη και να έχει IBS. Αυτό σημαίνει ότι η διακοπή των γαλακτοκομικών προϊόντων μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των γαστρεντερικών συμπτωμάτων.


«Πολλοί ασθενείς με IBS συνδέουν τα συμπτώματά τους με το φαγητό και προσπαθούν να απαλύνουν τα συμπτώματά τους αποφεύγοντας ορισμένες τροφές». «Μια δίαιτα εξάλειψης περιλαμβάνει την αφαίρεση πολλών τροφών από την καθημερινή σας διατροφή και στη συνέχεια την αργή επανεισαγωγή τους για να βοηθήσετε στον εντοπισμό των τροφών που προκαλούν ενεργοποίηση».


«Η πιο μελετημένη δίαιτα για το IBS είναι η δίαιτα με χαμηλό FODMAP. Οι τροφές FODMAP μπορούν να οδηγήσουν σε αυξημένα αέρια και διάταση και στην πρόκληση συμπτωμάτων που σχετίζονται με τα γεύματα σε ασθενείς με IBS. Τα γαλακτοκομικά είναι ένα τρόφιμο με υψηλή περιεκτικότητα σε FODMAP και για μερικούς/πολλούς μπορεί να είναι διατροφικό έναυσμα, αλλά αυτό δεν είναι γενικά αλήθεια».


«Οι διατροφικές επιλογές μπορεί να είναι συντριπτικές και εάν είναι διαθέσιμες, ένας διαιτολόγος μπορεί να σας βοηθήσει σε αυτή τη διαδικασία».


9. Οι φυσικές θεραπείες λειτουργούν για το IBS


Φυσικές θεραπείες όπως το έλαιο μέντας και το κάρδαμο έχουν δείξει κάποια υπόσχεση στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του IBS και των γαστρικών ελκών. Ωστόσο, η έρευνα σε φυσικές θεραπείες είναι περιορισμένη, επομένως μπορεί να μην είναι παγκοσμίως χρήσιμες.


«Οι σπόροι μαύρου κάρδαμου και ο δυόσμος είναι μυοχαλαρωτικά για το έντερο και έτσι θα μπορούσαν να μειώσουν τα συμπτώματα».


«Οι άνθρωποι μπορούν να δοκιμάσουν αυτές τις φυσικές θεραπείες και άλλες, αρκεί να μην είναι πραγματικά ισχυρές χημικές ουσίες. Πολλά φυτικά φάρμακα υπάρχουν εδώ και χιλιάδες χρόνια και οι άνθρωποι τα χρησιμοποιούν χωρίς πρόβλημα».


Ωστόσο, συνιστάται πάντα να ελέγχετε έναν γιατρό πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε νέα γραμμή θεραπείας.


10. Η νηστεία ανακουφίζει το IBS


«Φανταστείτε ότι έχετε έναν κινητήρα και ο κινητήρας έχει πρόβλημα. Τώρα το απενεργοποιείς. Ή φυσικά, μπορεί να μην έχεις κανένα πρόβλημα όσο είναι απενεργοποιημένο, αλλά πόσο καιρό μπορείς να το κρατήσεις απενεργοποιημένο;".


Έτσι, εάν μειώσετε τον αριθμό των φορών που τρώτε από ίσως τρεις σε δύο φορές την ημέρα, μπορεί να μειώσετε τον αριθμό των συμπτωμάτων που αντιμετωπίζετε την ημέρα. Μπορεί να βοηθήσει, αλλά δεν είναι απαραίτητα ο τρόπος», εξήγησε.


«Η νηστεία, ωστόσο, είναι καλή για άλλα πράγματα - όπως η απώλεια βάρους και η μνήμη», πρόσθεσε.


11. Οι φυτικές ίνες βοηθούν το IBS


Εάν ένας ασθενής έχει χρόνια δυσκοιλιότητα οι ίνες θα μπορούσαν να βοηθήσουν. Ωστόσο, αν το παρακάνετε, οι φυτικές ίνες μπορεί να οδηγήσουν σε φούσκωμα από την περίσσεια αερίων στο έντερο.


Για να αποφευχθεί αυτό συστήνεται η κατανάλωση φυτικών ινών μέσω μιας δόσης υδατοδιαλυτών φυτικών ινών psyllium - ένα πρεβιοτικό - σε μια κουταλιά ελληνικό γιαούρτι, το οποίο είναι προβιοτικό.


12. Υπάρχει δίαιτα IBS


«Δεν υπάρχει συγκεκριμένη δίαιτα για το IBS».


«Οι δίαιτες δεν είναι μόνο εξατομικευμένες, είναι δυναμικές. Ένα άτομο μπορεί να μπορεί να πιει καφέ όταν είναι σε διακοπές, αλλά αντιμετωπίζει προβλήματα με αυτόν κατά τη διάρκεια των τελικών. Καθώς δεν υπάρχει συγκεκριμένη δίαιτα για διαφορετικά άτομα, δεν υπάρχει συγκεκριμένη δίαιτα για άτομα ανά πάσα στιγμή».


Πηγή: MedicalNewsToday

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων